Rozšiřování včelstev

28.04.2012 20:36

Začalo nejkrásnější období včelařského roku. Rozkvétá řepka, slivoně a třešně jsou v plném květu. Přínosu nektaru včelami a pěkného počasí jsem využil ke vložení stavebního rámku do všech včelstev.

Vzhledem k tomu, že většina včelstev obsedá oba nástavky, rozhodl jsem se přidat dospod třetí nástavek s mezistěnami a jedním stavebním rámkem uprostřed. Hlavní výhodu tohoto způsobu rozšiřování spatřuji v tom, že jej lze aplikovat jednorázově u všech včelstev na stanovišti (i slabších) bez negativního vlivu na jejich rozvoj. Tento způsob znamená i snadný a jednoduchý cyklus rotace včelího díla - dospod vkládám nový nástavek s mezistěnami a shora se každý rok po vytočení medu odebere nástavek souší  k vytavení.

Čtvrté nástavky včelstvům nedávám, i když by to u silnějších včelstev při intenzivní snůšce mělo smysl.

Očka v horním nástavku jsem uzavřel, aby včely budoucí medník nezanesly pylem. Místo toho jsem otevřel očko v prostředním nástavku a zároveň  rozšířil česno na letní provoz - přibližně 15 - 20 x 2,5 - 3 cm.

Za sedm až deset dní by měla většina včelstev  plodovat i v prostředním nástavku, čehož plánuji využít pro oddělení horního nástavku mřížkou.

Poslední rezervní oddělky jsem využil k nápravě slabších včelstev, která neobsedala ani celý nástavek. Starou matku jsem předem odstranil. Protože začala snůška, spojení jsem provedl bez vložení novin mezi nástavky.

Ve dvou včelstvech se mi povedlo najít a označit bílou barvou loňské neoznačené matky.

Zpět