Březen 2018

14.03.2018 17:46
  • Včelsvta jsou od 10. a 11. března po hromadných pročišťovacích proletech. Někteří včelaři se snaží této situace využít a dělají brzkou jarní prohlídku včelstev. Já včelstva ponechávám ještě v klidu, kontroluji hlavně podložky úlů. U některých loňských oddělků jsem se pokusil o nazvednutí nástavku, abych se ujistil, že mají dostatek zásob. Jarním podněcováním nebo přikrmováním různých obchodních "přípravků" se nezabývám.
  • Včelstva vypadají dobře, vyšetření na varroázu dopadlo výborně. 
  • Voští z loňského roku jsem vytavil ve vařáku a získaný vosk jsem vyměnil za mezistěny, takže mám dostatečnou zásobu na přípravu nástavků s mezistěnami pro letošní rok. 
  • Po desítkách let provozování pozinkovaného vařáku na vosk jsem letos začal používat nerezový vařák východní provenience. Přechod z pozinku na nerez je hodně příjemný. Mohu říci, že má nerezový vařák i vynikající poměr cena:výkon a všem, kterým již starý pozinkovaný vařák odchází a za nový nechtějí vydávat desítky tisíc korun, jej mohu jen dopručit. S udávaným objemem 17 litrů ubývá voští rychleji a dokonce se do vařáku vejdou koše z toho starého. Kdo by na vařáku postrádal lis, který se u starého šrouboval a tím docházelo k vylisování voští, může použít kotouč z lisu starého vařáku bez šroubu, který jednoduše položím do koše na vytavené voští a zatlačím jej rukou. U starého vařáku jsem si počínal podobně, protože se kotouč ze šroubu uvolnil. Šroubování lisu bylo stejně dost zdlouhavé. Na zatlačení kotouče stačí ruka a trochu síly, akorát je třeba si dát pozor na horkou páru a pracovat v rukavicích.
  • Provedl jsem kontrolu umístění stanovišť včelstev v systému veřejného registru půdy (LPIS). Systém funguje dobře. Drobný nedostatek vidím v umístění včelstev na větších lesních parcelách, kdy na jednom parcelním čísle se může umístění od skutečného lišit i v řádu kilometrů. Dále jsem zjistil, že nelze některé včelaře tak snadno lokalizovat díky tomu, že mají včelstva na shodné parcele a pod čtverečkem stanoviště včelstev se ve skutečnosti ukrývají stanoviště dvě, i když mapa zobrazuje pouze stanoviště jednoho včelaře.
  • Jeden den se chystám naložit dva oddělky a převézt je na školu pro náš včelařský kurz. Opět se má citelně ochladit , tak je na to ještě dostatek času. Vloni jsme šli na kurzu do včel 21. 3., letos to bude i díky chladnějšímu počasí později.
Zpět