Duben 2018

21.04.2018 17:38
  • Letošní duben je ve znamení opravdu krásného počasí. Řepka a pampelišky začínají kvést od poloviny dubna a ani ovocné stromy nezůstávají pozadu.
  • Při porovnání stanovišť včelstev na prosluněné zahradě se stanovištěm v lese nevidím mezi včelstvy rozdíl. Minulý a předminulý rok byla včelstva umístěná v lese ve srovnání s těmi na zahradě o něco pozadu.
  • V porovnání s loňským rokem včelstvům nehrozí ani nedostatek zásob. Vloni to bylo při podzimním nakrmení 17 kg cukru tak tak. Letos včelám zásoby určitě vystačí i kdyby přišlo ochlazení.
  • Srážek za duben zatím spadlo minimum, včely na lesním stanovišti proto s oblibou navštěvují začátkem měsíce zřízené napajedlo.
  • Při rozšiřování včelstev jsem nemusel až na jedno slabší a jedno bezmatečné včelstvo žádná včelstva spojovat. Myslel jsem, že jich bude více, když jich docela dost bylo zimováno s matkami letos tříletými. Někdy mám pocit, že můj dodavatel chovného materiálu šlechtí včely i na dlouhověkost matek. Vloni jsem vyměňoval na jaře dokonce jednu matku čtyřletou, ale to už je výjimka výjimek.
  • Ani už nepočítám, kolik mi přišlo dopisů od zemědělců v souvislosti s novou vyhláškou na ochranu rostlin. Dopisy akorát plaší včelaře, kteří neznají zcela běžnou agrotechniku řepky olejky. Nejsmutnější na tom je, že vše dlouhá léta probíhalo bez problémů a bez dopisů. Zemědělci hospodařili a my jsme v klidu včelařili bez úhynů včelstev. Docela je mi všech farmářů líto, když musí obesílat takové množství včelařů, majících včelstva do 5 km od jejich pole s řepkou. Cvičně jsem klikl na jedno pole, kde bude v příštích letech řepka a LPIS mi ukázal 100 (slovy sto) stanovišť včelstev, jejichž včelaře by mělo zemědělské družstvo, které na poli hospodaří, obesílat dopisem. Možná jednou vyhrají tato opatření, která nikomu nepomáhají, nějakou soutěž. No a například moje čtyři stanoviště jsou v linii cca 10 km a já vlastně ani nevím, kterého stanoviště včelstev se konkrétní dopis o ošetření řepky vůbec týká.
  • Ještě se podělím o své dva dojmy. Jeden je ten, že jsem měl shodou okolností během letošního jara nezávisle na sobě na telefonu tři lidi, kteří chtěli včely chovat v úlu s názvem medná kráva. Bohužel současné zdroje informací, ze kterých lidé chtějící včelařit čerpají, jsou zřejmě všemocné. Já jsem v sobě nedokázal najít odvahu, zmiňovaným osobám říct, co si to vymysleli za ho.adinu. Snad na to přijdou brzy sami a zároveň začnou uvažovat ve větších souvislostech. My díky tomu zase máme ve včelaření náskok. Druhý dojem je o mnoho příjemnější. Shodou okolností zase tři, ale úplně jiní lidé, se kterými se běžně setkávám, přede mnou nezávisle na sobě zmínili, že se začínají věnovat chovu čmeláků. Tím si u mě vysloužili ještě větší úctu a přeji jim, ať se jim v chovu blízkém včelaření hodně daří.
Zpět